Thursday 3 October 2013

Ayam Percik Putih


Assalammualaikum :) Hari nih nak cerita pasal ayam percik.  I x pernah makan ayam percik putih nih sampailah umur 24 tahun ketika di majlis menyambut menantu di  umah keluarga My Other Half. Selalunya Ayam Percik warna merah lah sbb ada cili dan seingat i lah orang utara memang selalu ayam percik merah nih.  Masa mula rasa ayam percik putih yang dihidangkan (i kan pengantin masa tuh heheh) terpaksalah makan dengan malu-malu...dalam hati 'hishhhh lecehnya aku nak makan...sedap nih' kenalah control ayu kan kekekekek. Ever since then kan, i memang suka ayam percik putih nih BUT tak bley makan banyak ler ...muak rasanya sbb tak pedas kan.  

Last few days i cuba masak resepi nih for dinner. Wow hebat nih sempat buat for dinner kekekekek ..... ehhhh adik-adik, kakak-kakak, senang jer nak ayam percik nih, kita pun dah moden kan, tak yah nak buat bara api nak panggang ayam nih, i guna my pan / griddle jer.  Kejap jer masak .... i kan pompuan busy u :P

Okay, resepi ayam percik nih i ambil dari dapur Kak Azie yang cantik jelita dan diolah ikut kesesuaian i. Thanks kak. Ok jom kita tengok resepi.

~Ayam Percik Putih~

Ayam 1/2 ekor
4 biji bawang merah sederhana besar
2 biji bawang putih
11/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
2 batang serai
2 keping asam gelugor (jumlah ikut citarasa)
1 cawan santan pekat
Sedikit garam & gula
Lada hitam yang ditumbuk kasar

Kisar bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas dan serai bersama santan sehingga halus kecuali asam keping dan masukkan ke dalam kuali. Ayam diperap seketika dengan lada hitam dan garam serta sedikit bahan yang dikisar.  Masukkan ayam ke dalam kuali dan biarkan seketika sehingga separuh masak. Angkat ayam dan letakkan di atas non-stick pan atau griddle yang telah dipanaskan. 

Kacau kuah percik perlahan-lahan diatas api yang sederhana.  Perisakan dengan garam, gula dan lada hitam (i mmg letak banyak) . Tambahkan asam keping. Biarkan sehingga pekat dan padamkan api.

Letakkan kuah percik /sapukan di atas ayam (basting) dan pastikan ayam tidak hangus. apabila ayam masak, angkat dan tuangkan lebihan kuah percik ke atas ayam. 

Selamat mencuba :) 

5 comments:

  1. Kuah dia mmg sikit ye? Kalau aku beb mau meladong.. Hehe.. Nmpk menarikbdan mudah.. Kna terai nie.. :D

    ReplyDelete
  2. Kuah dia mmg sikit ye? Kalau aku beb mau meladong.. Hehe.. Nmpk menarikbdan mudah.. Kna terai nie.. :D

    ReplyDelete
  3. saja jer aku letak sikit dsalam gambor. lepas abih snap gambor, apa lagu aku letak semua ayam percik dan tuangkan kuah...hah penuh pinggan kekekek

    ReplyDelete
  4. ummisara, saya singgah di 'dapur' awak... dan jadi followernya sekali... mana tahu nanti kering idea nak masak apa kat rumah boleh cari2 idea dan resipi kat sini... boleh kan?

    Tapi saya tak dapat masuk lagi ke blog yang lagi satu tu. Bila Wanita Berbicara.

    ReplyDelete
  5. Salam Sweetie,

    Terima kasih sbb sudi bertandang ya :)

    i pun dah jadi follower u :)

    resepi-resepi yang dipaparkan nih i dah cuba. jemputlah cuba resepi kat sini ya...kita bertukar-tukar idea.

    Bila Wanita Berbicara tuh i belum beroperasi hehe. Entah bila lah nak mula. Nanti kalau dah mula i cakap ya.

    Thanks Sweetie

    ReplyDelete

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)