Wednesday 16 October 2013

Salata Hara


Assalammualaikum :) Hari ini i nak berkongsi satu fresh tomato sauce yang terkenal di tanah arab sana...Salata Hara. Kalau kat Msia nih i selalu makan di Restoran Saba. Makan grilled chicken dan fresh tomato sauce nih....huihhh sedap. Memandangkan semua bahan ada di fridge, apa lagi kan, i cubalah buat. Sangat mudah :) My daughter dan My Other Half gave me thumbs up! 

Salata Hara nih dijadikan sebagai hidangan sampingan untuk Nasi Kabsah yang i masak. Nanti i akan kongsi resepi ya :)

~ Salata Hara ~

5 biji tomato sederhana besar
1 cawan daun/batang ketumbar (anggaran apabila telah dicincang sebelum di masukkan ke dalam mesin pengisar) / lebihkan jika suka
5 cili merah
4 biji padi
1/2 (diambil jus) / 1 biji lemon jika suka
Sedikit garam & gula

Kisarkan daun ketumbar, cili merah & cili padi serta tomato.  Pastikan jangan terlalu halus. Masukkan ke dalam mangkuk, masukkan jus lemon, garam dan gula.  Jika suka masam, tambahkan lagi jus lemon. Hidangkan bersama nasi kabsah atau nasi mandi.

Easy peasy!  Selamat mencuba.

2 comments:

  1. Ooo.. namanya Salata kerr.. hehehe.. aku panggil Sambal Belacan Arab.. sebab makan dengan nasi arab kan... betul ke orang arab tak makan pedas? hebat.. hebat.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Acik, a ah itu namanya. aku pun tatau dulu hehehe. Sedap aku sgt suka :P

      Delete

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)