Friday 27 July 2012

Salam Ramadhan - Juadah Iftar



Salam Ramadhan,

Salam perkenalan untuk semua.  Blog nih dah lama wujud cuma i saja yang mengambil masa agak lama untuk menulis.  I nak mulakan blog dengan berkongsi gambar lauk-pauk yang i hidangkan untuk keluarga kecil i semenjak hari ke-2 sampailah hari ke-6 kita semua berpuasa.  Ini sebenarnya untuk motivasi diri...hihi. Memandangkan keluarga i nih ada 3 ahli saja...memasak cumalah hujung minggu kalau ada permintaan lah...

Memandangkan bulan puasa nih i terlebih rajin n sangat bosan membeli makanan di bazar ramadhan, i pun cakap dengan my other half i nak masak sepanjang ramadhan dan semoga terus berlanjutan lah azam i nih.

Makanan kat bazar ada yang sedap dan ada yang aduh...mengucap panjang bila makan.  Peniaga kat pasar ramadhan nih ada yang memang menjual makanan dan ada yang amik peluang berniaga makanan walaupun sebelum nih memang tak pernah berniaga.  Jadi hasil lauk pauk yang dijual itu sangatlah mengecewakan...harga mahal tapi tak sedap.  Macam tak ada keikhlasan pulak...ini pendapat i lah...orang lain i tak tahu.

Okay back to the story, i akan cuba membuat posting setiap resepi yang i masak sepanjang ramadhan minggu depan. 

Antara masakan yang i dah masak sepanjang 6 hari berpuasa nih adalah masak lemak cili api ketam, terung berlado, sup sayur campur, udang goreng kunyit, singgang ikan kembung, sup ayam, ikan goreng berlado, udang goreng tepung dan sayur campur sos tiram dan etc.

Opss! Memang resepi yang i masak di atas simple, tapi mengambil kira masa yang sangat singkat, kita okay lah kan...i sampai umah pun dah 6.20 pm....hah bayangkankan i bersilat di dapur tuh...

I am not a good cook but when i cook ...it is truly from my heart! Chewahhh!


2 comments:

  1. What comes from the hand reaches the mouth but what comes from the heart reaches the heart. So you are doing great as it is!

    Heyyy! where have you been, lari bukak blog lain palks akak ni.

    ReplyDelete
  2. Wiz dear,

    Insyallah, i am trying my very best here :)

    Hahahaah, bertukaq angin Wiz. rumah baru nih i akan fokus kepada masakan...my new passion (kononlah tuh)...rumah lama masih ada :)

    do visit me again ya

    ReplyDelete

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)