Saturday 28 July 2012

Singgang Ikan Tok Ma




Every dish has its own story to tell. Beberapa minggu lepas i demam teruk sangat sampai tak boleh makan dan minum pulak hanya seteguk, kalau lebih akan muntah.  Adoiiii....dugaan Allah untuk i .  Ke hospital kena warded, rupanya kena demam denggi.  Bila i keluar hospital kan, i teringin sangat nak makan singgang ikan kembung.  Itu i punya favourite tau!  Masalahnya bila i buat tak macam yang i makan my MIL buat tuh.  Apa yang kurang i pun tak tau...tahan punyalah tahan sampailah bulan puasa nih..i kata dalam hati tak boleh jadik, i must get the right recipe. I texted tanya my sister inlaw... ohhhh! patutlah i punya tak begitu menjadi...hehe ada rahsia rupanya. 

Kena masak jugak singgang untuk iftar!! I pun dengan tidak membuang masa lepas sampai umah teruslah buat segala persiapan untuk singgang nih...mudah jer bahan-2 asas untuk singgang nih....lepas masak, alhamdulillah menjadi, rasa macam yang my MIL buat. I masukkan jugak cili siam, adoiiii sedapnya! Jadi i pun ingat nak kongsilah resepi kat sini walaupun i tau ramai dah tahu resepi singgang tapi ada bahan tambahan yang tak sama yang i guna :) Sharing is caring !  So jom tengok resepi.

~Singgang Ikan Tok Ma~

3 ekor ikan kembung
6 biji bawang merah - dimayang kasar
5 biji bawang putih - dimayang kasar
3 inci lengkuas dihiris halus (i suka makan lengkuas so i lebihkan)
6 biji cili padi kampung  (jangan dipotong)
3 asam keping (tambah jika suka masam)
1/2 sudu teh budu
Garam secukup rasa
1/4 sudu teh gula  (ganti serbuk perasa)
Air

Masukkan bahan-bahan yang telah dimayang & dihiris ke dalam periuk berisi air dan didihkan diatas api sederhana besar.  Tambahkan asam keping, budu, garam & gula serta cili padi kampung.  Apabila apabila mendidih, masukkan ikan kembung. Apabila dihidang, potong cili padi kampung dengan menggunakan sudu supaya pedas.

Selamat mencuba :)



2 comments:

  1. Hi Ummisara!
    Actually I've never cooked singgang! I know I know mesti semua kata, "itu lah yang paling senang" huhuu..
    Thanks for directing me here. Sebab apa I masak selalunya masa sahur? Sebab I tak reti sangat masak tanpa merasa hehe...at least I masak half2 la..macam gulai lemak tu, ikan/ayam nya I masuk masa petang. At least gulai tu 'selamat' la I dah rasa masa sahur hehe..
    But practice makes perfect, kan? Ada jugak I malas nak masak masa sahur tapi alhamdulillah rasa nya okay jugak :P
    Kalau dah ada sukatan semua macam kat blog you ni, lagi senang untuk I! Thanks :D

    ReplyDelete
  2. Salam Mama Soho,

    hehe sama lah i pun mcm u, kalau tak rasa masakan masa masak mmg rasa payah kan...so hentam sajalah, kalau tawar masa berbuka tuh i tambah garam kekkeke.

    cubalah singgang nih ya. kalau tak suka masam, kurangkan asam.

    as for kuahnya pulak, kenalah agak 2 dan adjust accordingly...

    terima kasih sbb bertandang ya.

    ReplyDelete

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)