Wednesday 31 July 2013

Sambal Tauhu Goreng


Assalammualaikum.  Hari nih i nak kongsi resepi Sambal Tauhu Goreng yang i masak beberapa minggu lepas untuk majlis potluck di office.  Sambal Tauhu nih i masak khas untuk one lovely lady yang vegetarian. So setiap sorang bawak 1 vegetarian dish dan 1 main dish. Nanti i akan kongsi resepi main dish i yang berasakan ayam.  Okay, back to Sambal Tauhu Goreng, macam biasa, i masak sebab i rasa mudah tapi sedap [sedap pada tekak i lah yer] :) Jom kita tengok resepi.

~Sambal Tauhu Goreng~

5 keping tauhu [dipotong dua bahagian-bentuk tiga segi]
1 ulas bawang putih
1 ulas bawang merah
2 senduk cili kisar [mesti home made tau - kisar sendiri bersama bawang putih, bawnag merah & halia]
Sedikit santan pekat [kurang 1/4 cawan - ikut citarasa]
Gula secukup rasa
Asam jawa secukup rasa
Garam secukup rasa
Air [jika suka]

Bersihkan tauhu dan dipotong kepada 2 bahagian berbentuk tiga segi. Gorengkan sehingga bahagian luar menjadi keperangan dan agak keras.  Angkat dan toskan.

Tumiskan bawang putih dan merah kemudian masukkan cili kisar dan goreng sehingga masak /pecah minyak. Tambahkan santan, asam jawa, gula dan garam. Biarkan seketika sehingga santan masak.  Jika suka kuah, boleh tambahkan sedikit air. Masukkan tauhu yang telah digoreng ke dalam sambal yang telah siap dimasak, gaulkan sehingga mesra.

Sorry kualiti gambar tak cantik - camera cap ayam dan kelam kabut hehe.  Selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)