Wednesday 24 July 2013

Sambal Sardin & Kentang


Dah lama i tak makan sardin. So last Sunday, i masak Sambal Sardin & Kentang nih.  Sardin nih sangat versatile. Macam-macam masakan kita boleh olah dengan menggunakan bahan asas iaitu sardin.  Masak lemak cili padi sardin pun boleh, masak sambal boleh, masak kari boleh, sardin goreng boleh, masak asam boleh...ish pendek kata, semuanya boleh. Semuanya terpulang kepada kreativiti kita... :)  Okay jom kita tengok resepi.

~ Sambal Sardin & Kentang ~

2 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia [dimayang]
3 Asam Keping [atau boleh subsitute dengan air perahan limau nipis]
1 senduk cili kisar* 
5 biji cili padi
1 biji cili merah atau cili hijau
1 tin besar sardin
3 biji kentang 

Tumiskan bawang putih dan bawang merah bersama halia sehingga kekuningan. Masukkan cili mesin dan goreng seketika.  Tambahkan kentang yang telah dibelah kecil. Biarkan kentang masak. Masukkan kuah sardin dan asam keping dan cili padi. Pastikan cukup rasa. Masukkan ikan sardin, bawang besar dan hirisan cili merah atau hijau.

* Elakkan penggunaan cili kisar / cili boh yang dibeli di kedai.  Lebih sedap jika kita sendiri yang sediakan pes cili kisar. Cuma perlu kisar cili kering bersama bawang putih, bawang merah dan halia. Hati pun senang sebab x gunakan bahan pengawet, rasanya pun jauh lebih sedap.

:) Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)