Wednesday 16 October 2013

Ayam Percik Mak Ngah


Assalammualaikum :) Hari tuh i cuba masa ayam percik putih kelantan.  Kali nih i masak pulak resepi my mom yang i telah olahkan mengikut kesesuaian hehe.  Kami adik beradik memang suka ayam percik nih. Jom kita tengok resepi :)

~Ayam Percik Mak Ngah~

1/2 ekor ayam
2 biji bawang besar (sederhana besar)
2 biji bawang putih
11/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
2 batang serai
Sedikit cili kering (jumlah terpulang pada citarasa)
2 keping asam keping (jumlah ikut citarasa)
1 cawan santan pekat
Sedikit garam & gula

Kisar bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas dan serai dan cili kering bersama santan sehingga halus kecuali asam keping dan masukkan ke dalam kuali. Ayam diperap seketika dengan sedikit bahan yang dikisar.  Masukkan ayam ke dalam kuali bersama bahan-bahan yang dikisar dan biarkan seketika sehingga separuh masak. Angkat ayam dan letakkan di atas non-stick pan atau griddle yang telah dipanaskan. 

Kacau kuah percik perlahan-lahan diatas api yang sederhana. Tambahkan asam keping dan perisakan dengan garam & gula. Biarkan sehingga pekat dan padamkan api.

Letakkan kuah percik /sapukan di atas ayam (basting) dan pastikan ayam tidak hangus. apabila ayam masak, angkat dan tuangkan lebihan kuah percik ke atas ayam.

Kalau panggang di atas pemanggang arang memang sedap tapi, hish manalah ada kesempatan dan ruang nak memanggang cara gitu lak.  So panggang jer atas griddle :)

Selamat mencuba.

4 comments:

  1. salam singgah ... dan salam ukhuwah juga. :)).. ayam percik memang menu best x jemu makan hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Wani :)

      Betul u. Mudah pun ya kan....kalau dulu dok mikir nak memanggang atas bara api kan, itu yang jadi terbantut nak cuba...tapi ada alternatif so okay lah.

      salam ukhuwah juga :)

      Delete
  2. salam. Bundo datang nak mintak ayam percik seketul hii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bundo. sukeeeenya i sbb bundo datang ke rumah nih :P
      jemput lah :)

      Delete

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)