Monday 25 November 2013

Sotong Goreng Mamak



Assalammualaikum W.B.T.  Lamanya i tak update resepi baru kan.  Tak tau lah pasaipa yang malas sangat. Gambar-gamabr semua dah ada, tapi bila nak update saja ada ja benda lain yang nak dibuat. Bila dah free, malas pulak. Teruk sungguh kan...hehehe.  Jom tengok apa yang i masak.

~ Sotong Goreng Mamak ~

3 ekor sotong yang sederhana besar
Serbuk Kari Ikan
Garam
Minyak

Bersihkan sotong dan kelar di sepanjang badannya. Sebelum kelar, letakkan mata pisau di dalam badan sotong, kemudian baru kelar.  Dengan cara ini, kita tak tersalah kelar sampai tembus ke bahagian belakang :P Gaulkan garam serta serbuk kari ikan sehingga mesra.  Biarkan seketika.  Panaskan minyak dan masukkan sotong, perlahankan api dan biarkan sotong di atas api yang sederhana sehinggalah masak.

Selamat mencuba :)

6 comments:

  1. Simple.. tapi menarik perhatian ku...
    Nak cuba.. nak cuba.. nak cubaa...

    Cantek plak sotong potong camtu ek... :D

    ReplyDelete
  2. Beb,

    ekspress segala aku nih kan. cuba cuba nanti update :)

    ReplyDelete
  3. Sedapnya nampak sotong tu... saya kalau beli sotong suka cari yang ada telur dalamnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sweetie dear,

      yer sedap tuh kalau ada telur kan.

      Delete
  4. Replies
    1. Salam. kalau suka yang berempah, memang sedap :) thanks sbb sudi melawat umah i nih :) insyallah 2013 akan disambung kembali

      Delete

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)