Friday 15 November 2013

Sup Ayam Berempah


Assalammualaikum W.B.T. Amboi lamanya tak berupdate blog i nih. Sorry lah ya, too many things in my tray, kelam kabut dibuatnya.  Okay, i nak kongsi satu resepi sup yang sangat digemari oleh keluarga kecil i :) Kalau nak makan sup berempah nih, selalunya we all makan kat restoran pelita. Satu lagi sup berempah yang sedap dan famous ialah Sup Hameed di Penang Road sana. Oihhh kalau malam minggu penuh orang dan bila cuti sekolah pulak, adoiiii ramainya berdiri menunggu giliran nak dapatkan meja. Kebanyakan yang datang masa cuti sekolah ialah orang luar. Sup dihidang dengan Roti Benggali ....oihhhh sedap!!

Hari tuh i terjumpa serbuk sup Baba's yang rasanya lebih kurang sama mcm kat 2 restoran tadi. Opppss! tak derlah sama 100% tapi boleh lah sbb yang paling penting tak der penggunaan serbuk perasa. Kalau kat restoran, hoihhhh banyak tuh they all guna. Tak bagussss! hehehheh jom kita tengok resepi simple nih.

~ Sup Ayam Berempah ~

3 bawang merah - dimayang 
3 bawang putih - dimayang /dicincang
2 inci halia - dimayang
5 cili padi
3 batang daun sup
2 batang daun bawang
3 biji kentang
2 biji tomato (dibelah 6)
1 bungkus kecil rempah sup Baba's (25gm) - dibancuh dengan sedikit air
1/2 ekor ayam
Sedikit bawang goreng (i tak gunakan sbb dah habis stok)
Garam

Tumiskan bawang putih dan bawang merah serta halia sehingga keemasan dan naik bau. Masukkan paste rempah sup dan kacau sehingga mesra.  Tambahkan air mengikut citarasa (kalau suka pekat, kurangkan air) bersama kentang dan tomato. Biarkan seketika, kemudian masukkan ayam dan perisakan dengan garam. Apabila tomato telah lembik, lenyekkan tomato sehingga hancur. Masukkan cili padi yang telah dibelah 2 (Jika tidak mahu pedas, masukkan tanpa dibelah).

Apabila kentang sudah lembut, taburkan daun sup & daun bawang serta bawang goreng. Padamkan api dan sup sedia untuk dihidangkan

Jom cuba :)

5 comments:

  1. Menarik nampaknya... Dulu-dulu kalau beli sup camni kat warung2 mamak depa akan packing dalam tin susu... pastu jinjit jelah bawak balik. Dia punya bau je dah mengancam dah.

    ReplyDelete
  2. Salam Sweetie,

    Dalam tin susu? tahun berapa tuh? sekarang nih tak der lagi kot kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 60an dan awal 70an. Ada di tunjuk dalam filem2 P.Ramlee.

      Delete
  3. Uishh mengancam nyer tengok... terliurr... nak menitik dah air liuq nie.. :D

    ReplyDelete

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)