Thursday, 28 November 2013

Kari Ayam


Assalammualaikum W.B.T

Ini pun sebenarnya dah lama i masak n snap gambornya cuma malas nak upload.  Ishh buruk betul perangai kan...malass. Jom tengok resepi i :)

~ Kari Ayam ~

1/2 ekor ayam
2 inci halia 
3 bawang putih
3 biji bawang merah
1 biji bawang besar
3 bunga lawang
1 kayu manis
4 buah pelaga
4 cengkih
2 tangkai daun kari
1 1/2 paket serbuk kari daging (i guna Baba's)
1 cawan santan pekat
3 biji tomato
3 cili merah atau hijau
3 biji kentang
Air, Minyak, Garam & sedikit gula

Halia dan bawang besar dikisar bersama dengan serbuk kari yang telah dibancuh dengan air. Tumiskan bawang putih, bawang merah yang telah dimayang bersama bunga lawang, cengkih, buah pelaga dan kayu manis serta daun kari sehingga keperangan.

Masukkan pes kari yang telah dikisar bersama halia dan bawang besar, biarkan masak. Sentiasa kacau supaya mesra.  Masukkan kentang dan 2 biji tomato yang telah dibelah 6, gaulkan dan biarkan mereneh. Tujuan tomato dimasukkan bersama kentang sebelum dimasukkan santan adalah untuk memastikan tomato hancur dan memberikan sedikit rasa masam.

Masukkan ayam dan biarkan seketika, tambahkan santan.  Tambah air jika suka. Tambahkan 1 tomato yang telah dibelah 4 dan cili merah/hijau bersama garam dan sedikit gula sebagai pengganti bahan perisa. 

Ini cara i masak lah... hehe.

5 comments:

  1. Replies
    1. :) thanks sbb sudi jengah. nanti saya balas kunjungan ye

      Delete
  2. Perghh kariii... feveret tu...

    Aku datang isi tabung nuff ek.. :D

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Salam Perkenalan :) Sila lah lawat rumah i nih :)

      Delete

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)