Wednesday 10 October 2012

Daging Hyderabad



Dulu masa kat office lama, ada beberapa Indian consultants  from Hyderabad, Chennai, Calcutta dan lain-lain tempat di India.  Bila ada jamuan, these consultants brought their potlucks.  Sedap masakannya.  Ada sorang consultant nih, nama dia Saga.  Alamak! I tak ingat langsung nama penuh dia.  Dia banyak kongsi recipe masakan dengan i...salah satunya ialah Chicken Hyderabad.  Ini resepi versi mudah. Dia pun tahu i suka resepi mudah jer.  Kali ini I tukar resepi ayam kepada aging.  Resepi sama jer...yer lah ikut citarasa tekak i...hehehe

~ Daging Hyderabad ~

500gm daging
5 sudu besar rempah kurma
3 sudu besar cili mesin [bawang merah/bawang putih/halia]
2 biji tomato [dimesin bersama cili mesin]
1 sudu kecil jintan manis [ditumbuk halus]
1 tangkai daun kari
1 sudu besar asam jawa
1 kotak kecil susu
2 biji cili merah [dibelah 2]
3 biji kentang [didadu kecil]
1 biji bawang besar [di hiris kasar ]
Sedikit gula & garam

Panaskan minyak, masukkan daging dan rempah kurma, tambahkan sedikit air dan biarkan mereneh supaya daging empuk.  Kemudian masukkan kentang dan biarkan lembut.  Apabila daging sudah empuk dan kentang lembut serta air daging sudah kering, padamkan api.
 
Di dalam kuali yang berasingan, tumiskan cili mesin bersama daun kari dan jintan manis sehingga masak dan naik minyak.  Masukkan daging + kentang + cili merah dan tambahkan air asam jawa.  Tambahkan susu dan biarkan mereneh kemudian sebelum padamkan api, masukkan bawang besar yang telah dihiris kasar.  Jika ada daun ketumbar, boleh taburkan di atas masakan.
 
Selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)