Monday 1 October 2012

Ikan Cencaru Sumbat Mak Tok




My Other Half belikan ikan cencaru untuk i sebab ikan tuh nampak segar. Few times bila nampak ikan nih kat hypermarket semuanya tak segar. Ikan nih kalau tak segar...adoiii memang x sedap. Alhamdulillah rezeki i last week hehe. Tapi yang lecehnya ialah masa nak siangkan ikan cencaru untuk dijadikan ikan cencaru sumbat.
  • Yang pertama ialah, bahagian kepala mestilah intact dengan badan, jangan terputus semasa menarik insang. Jika terputus, nanti kepala terdongak bila digoreng...hehe manalah cun mcm tuh kan.
  • Yang kedua, kena buat hirisan di bahagian belakang daripada bahagian kepala sampai ke ekor di kedua-dua bahagian ikan. Hirisan mestikan dalam dan sampai ke bahagian depan badan tapi jangan sampai tertebuk pula.
  • Yang ketiga, tarik perut ikan daripada bahagian belakang yang telah dihiris...dan yang tricky ialah bila membersihkan bahagian dalam ikan...payah sikit so kena ada extra effort.... pheww!!
Apa pun, bila dah selesai memasak memang berbaloi makan... hahahahh. I simply love this masakan. Ada at one time my mom bakarkan ikan cencaru sumbat...okay jugak sedapnya tapi i lebih suka goreng, sbb gula dalam cili yang telah caramelised tuh membuatkan ikan rangup dibeberapa bahagian.

Ada beberapa versi resepi ikan cencaru sumbat nih - ada yang guna cili kering, ada yang guna kelapa dan cili, ada yang letak cili padi dan macam-macam lagi. Tapi keluarga dan i sendiri cuma suka resepi yang satu nih saja :) So jom kita jengok resepi :)

~Ikan Cencaru Sumbat Mak Tok~

5 ekor ikan cencaru sederhana besar
2 1/2 labu bawang besar
10 biji cili merah segar [dibuang biji]
2 sudu besar gula
2 sudu besar asam jawa [i guna asam jawa adabi] mengikut citarasa
sedikit garam & kunyit

Mesin cili dan bawang, kemudian masukkan asam jawa & gula & garam. Kacau hingga mesra. Garam kunyitkan ikan cencaru. Sumbatkan cili ke dalam ikan. Panaskan minyak dan gorengkan sehingga masak.

;P Mudah kan...Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)