Friday 5 October 2012

Roasted Chicken



Masa kat opis last week i dok terbayang roasted chicken lah pulak...so bila i cakap kat My Other Half my idea for dinner, dia syok! Dah lama tak masak masakan tuh katanya! Disebabkan sampai umah 7.15 pm , i tak sempat nak dapatkan mix greens. Tak palah without the greens pun. Sampai umah, buat apa yang patut, kemudian baru lah ke dapur.....buat marinade, boiled kentang and buat brown sauce and bakar roti. Sorang set the table and sorang lagi bancuh minuman....dok beradap meja makan dan zasssss! Alhamdulillah di atas rezeki yang dikurniakan kepada kami sekeluarga :)

Sorry gambar x menarik, i letak dalam pinggan untuk makan...tak dernya nak buat composition elok-2 hehehe ditambah pula guna camera cap ayam wakakkka! Oh ! i tau ramai yang cukup arif memasak resepi nih ...tapi tak apa, i kongsi jugak sbb resepi i nih macam biasa....cukup ringkas [i kan wanita yang sibuk]! Jom layan resepi :P

~Roasted Chicken with Brown Sauce~

3 keping isi ayam (dada)
5 biji kentang
5 ulas bawang putih [dicincang halus]
2 labu bawang besar [yellow onion]


1 sudu besar yellow mustard
2 sudu besar madu
1/2 lemon [diambil jus]
Sedikit lada hitam

Sedikit garam
Sedikit lada sulah
Sedikit Olive oil
2 tangkai rosemary [ditumbuk kasar]

Campurkan bawang putih yang telah dicincang bersama dengan lada hitam, lada sulah, sedikit garam dan olive oil. Kacau mesra dan masukkan kepingan dada ayam, gaulkan mesra dan tambahkan yellow mustard serta jus lemon.

Didalam tin pembakar, susunkan bawang telah dibelah kasar, kemudian letakkan kepingan ayam bersama kulit lemon yang sudah digunakan untuk jus nya tadi. Bakar di dalam oven.

Rebus kentang separuh masak [ikut citarasa], kemudian toskan. Apabila ayam sudah separuh masak, masukkan kentang di sekeliling ayam, pastikan kentang diselaputi stock ayam. Teruskan membakar sehingga coklat keemasan [ikut citarasa].

Untuk brown sauce pula, saute sedikit bawang merah di dalam olive oil. Masukkan 1/4 cawan all purpose flour ke dalam sedikit minyak dan kacau sehingga sebati dan tiada ketulan. Masukkan ke dalam periuk dan campurkan sauteed onion, keep on stirring sehingga warna berubah keperangan. Tambahkan 1 pint air [ikut citarasa kepekatan sauce], tambahkan lada hitam, sedikit garam dan sedikit stok ayam yang dari ayam yang sedang dibakar. Masukkan 1 potongan kecil butter dan kacau sehingga masak.

Mudah kan! Selamat Mencuba.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)