Friday 12 October 2012

Sambal Tumis Telur



Yesterday ada orang bagi i 2 biji telur rebus.  Terus terfikir sambal tumis telur...hahahhah! So last night i pun rebus lagi 2 biji telur.  Lama betul i tak masak sambal tumis telur nih...kalau jadi peneman nasi lemak mesti best nih...tapi nasi lemak untuk malam is a no go! Ha ha...nasi putih jer lah.  Jom tengok resepi :)
 
~Sambal Tumis Sotong~
 
6 sudu besar cili mesin
2 bawang putih
3 bawang merah
4 sudu besar santan pekat [boleh digantikan dengan susu]
Sedikit asam jawa
Sedikit gula & garam
Air [ikut citarasa]
 
Tumiskan bawang merah & bawang putih kemudian masukkan cili mesin.  Gorengkan sebentar kemudian tambahkan sedikit gula & garam serta asam jawa [masam & manis mestilah balance].  Akhir sekali tambahkan santan dan biarkan mereneh sehingga pecah minyak.
 
Di dalam kuali yang berasingan, masukkan telur rebus ke  dalam minyak yang telah panas.  Balikkan telur sentiasa sehingga bertukar warna.  Angkat telur tadi dan masukkan ke dalam sambal.
 
Mudah kan? Sorry gambar kurang menarik dan telur yang di belah dua itu comot hahahah x sabar nak makan dah tuh! Selamat mencuba.
 

4 comments:

  1. my mom selalu masak ni, especially time musim org kawen..telur rebus dapat byk..boleh buat masak kari jugak :)

    ReplyDelete
  2. mama dina...

    betul tuh... sedap kan kari telur...yum yum!

    ReplyDelete
  3. assalam,

    bunda suka masakan yg simple2 camni...kalau ada tetamu mengejut, kan mudah disediakan...

    btw simple2 pun, pasti sedap tu..

    ReplyDelete
  4. Bunda,

    betul tuh, senang kan.

    ReplyDelete

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)