Friday 3 August 2012

Kerabu Suhun Ummi





Dah hampir 2 minggu berpuasa, belum sekali pun lagi pergi berbuka di luar dan membeli lauk-pauk di Pasar Ramadhan.  Setakat beli kuih tuh baru 3 kali.  Wah! Ini satu pencapaian hebat tau...sebab tahun-tahun sebelumnya Pasar Ramadhan setiap hari i kunjungi dan selalu pergi berbuka di luar.  Masa dok berfikir menu untuk dimasak tengahari kelmarin, tiba tiba teringat kerabu suhun.  I nih memang suka kerabu...especially kerabu suhun sebab masam-masam pedas. 

Suhun pun dah ada kat rumah.  All the greens needed pun ada...Wah! Ini sudah bagus hihi.  Alhamdulillah hasilnya mengikut citarasa i lah.  My Other Half pun makan berulang.  A good sign lah tuh :) Jom kita tengok resepi yang i namakan Kerabu Suhun Ummi sebab i campak jer apa yang i nak ke dalam resepi hihi.


~Kerabu Suhun Ummi~

2 paket Suhun
2 cili padi - ditumbuk
1/2 genggam udang kering
2 cili besar merah - dimayang
1 cili besar hijau - dimayang
2 pokok daun bawang
1 pokok daun saderi
1 pokok daun ketumbar
2 biji limau nipis
1 labu bawang besar - dimayang
3 biji bawang kecil
Sedikit belacan
Garam secukup rasa
Lada Hitam
Bawang goreng

Celur suhun dan toskan.  Tumbuk cili padi bersama belacan dan udang kering.  Masukkan ke dalam mangkuk besar untuk memudahkan proses menggaul.  Masukkan cili dan bawang yang telah dimayang bersama daun saderi, daun bawang dan daun ketumbar.

Tambahkan suhun yang telah ditoskan tadi ke dalam ramuan.  Gaulkan sehingga mesra.  Tambahkan garam ke dalam perahan limau nipis.  Kacau sehingga larut.  Tuang ke atas kerabu.  Tambahkan lada hitam dan bawang goreng.  Gaul dan hidangkan :)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)