Thursday 2 August 2012

Pajeri Nenas Honey




Teringin nak makan pajeri nenas lah pulak...so balik jer frm office, terus ke kedai beli nenas.  Bahan-bahan yang lain dah ada.  Pandai ker nak masak pajeri nenas nih? Ingat-ingat lupa lah pulak.  My darling ex-housemate, Honey yang ajar i masak pajeri nenas ni dulu.  That was 15 years ago in a different continent.  Hah tuh dia.  So i namakan lah Pajeri Nenas Honey...bukan sebab i guna nenas madu tapi sebab i ambil nama Honey.  If she reads this ... i missed those old days when the 4 of us were busy gossipping, singing and do all the funny & stupid things in the kitchen...and one day during dinner , teddy girl with no shoes but socks and spatula in hand hid in the backyard because of this chap came looking for her! hahahha. 

Dah lama betul tak masak resepi ni.  Tawakkal jer lah...and i poured in my all love cooking the other day.  Alhamdulillah menjadi.  Pajeri nenas nih i buat tak begitu pekat sebabnya i suka kuah pajeri.  My other half pun makan dengan seleranya.  Terus dalam hati ada taman...kekekekekek.  Jom kita layan resepi.


~Pajeri Nenas Honey~

1 biji nenas
2 kulit kayu manis
3 bunga lawang
2 sudu makan udang kering - direndam dalam air panas & ditumbuk
1 labu bawang besar - dikisar
2 biji bawang putih - dikisar
3 biji bawang merah - dimayang
2 biji bawang putih - dimayang
2 tangkai daun kari
3 sudu makan kerisik
2 senduk serbuk kari daging
1 sudu makan gula (ikut citarasa)
1/2 cawan santan pekat (ikut citarasa)
Garam secukup rasa


Campurkan bahan kisar dengan rempah kari, tambah sedikit air dan jadikan sebagai pes.  Tumis bawang merah dan bawang putih yang telah dimayang bersama denagn kulit kayu manis, bunga lawang serta daun kari.  Apabila bawang sudah kuning keemasan, masukkan pes kari, tambahkan udang kering yang telah ditumbuk halus.  Kacau sehingga mesra dan biarkan rempah masak dan pecah minyak.  Masukkan kerisik dan biar seketika.  Tambahkan sedikit santan dan masukkan nenas yang telah dipotong bulat atau separuh bulat. Masukkan garam & gula.  Biarkan mereneh sehingga masak. 

Selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)