Thursday 9 August 2012

Sambal Tempe Ikan Bilis



I teringin sangat nak makan sambal tempe ikan bilis nih...tapi kat rumah tuh i sorang jer yang makan tempe nih, itupun kalau digoreng garing ler.  So lepas selesaikan masakan for My Other Half & daughter, i masak ler untuk i pulak.  Cubaan pertama yang menjadi ...alhamdulillah kena dengan citarasa i. 

I kan tak pandai masak sambal tempe nih...dulu pernah cuba tapi silap teknik..jadik lembik...dan bila lembik tekak i tidaklah dapat menerima tempe.  Baru-baru nih i terbaca cara buat sambal tempe ikan bilis nih di blog  Chef Hanieliza , baru i tau tempe & bilis digoreng asing kemudian baru dicampur bersama.  Terima kasih ya Chef Liza.

~Sambal Tempe Ikan Bilis~

6 sudu makan cili kisar [telah dikisar bersama bawang merah & putih]
1/2 sudu makan gula
1 sudu teh kicap manis
sedikit garam
sedikit air asam jawa

Gorengkan ikan bilis & tempe berasingan sehingga garing, angkat & toskan.  Tumiskan cili kisar, kemudian masukkan sedikit gula dan air asam jawa & kicap manis.  Tambahkan sedikit garam secukup rasa.  Biarkan sehingga masak.  Padamkan api dan biarkan seketika.  Masukkan ikan bilis & tempe yang telah ditoskan tadi ke dalam sambal dan gaulkan sehingga mesra.

Selamat mencuba :)


No comments:

Post a Comment

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)