Tuesday 7 August 2012

Gulai Ikan Kering Mak Tok




Sabtu lepas adik i si Manja menjadi tuan rumah majlis berbuka keluarga.  It was more like a pot-luck session lah...so i ditugaskan memasak kurma & kerabu.  Seorang lagi adik perempuan i tuh dia pulak kuih-muih (tapi dia beli semuanya :P), my sister inlaw pulak bawak sagu gula melaka dan my mom pulak bawak homemade laksam dan gulai ikan kering seperti gambar diatas.  Host pulak masak mixed vege dan ikan percik.

I belum sempat masak gulai ikan kering sepanjang berpuasa ni, jadi i gunakan gambar hasil masakan my mom.  Jom kita tengok resepi.

~Gulai Ikan Kering Mak Tok~

Ikan kering talang (campurkan bahagian tulang)
2 senduk serbuk kari daging
1 sudu cili kisar
1 labu bawang besar (dikisar)
5 biji bawang putih (dimayang)
5 biji bawang merah (dimayang)
1 kulit kayu manis
3 bunga lawang
2 tangkai daun kari
1 cawan santan pekat
2 biji kentang
1 biji lobak merah (dipotong jejari)
1 biji terung
2 biji cili merah
1 biji tomato
Sedikit air asam jawa

Campurkan bawang yang telah dikisar atau ditumbuk bersama serbuk kari, tambah sedikit air dan jadikan pes.  Masukkan ke dalam periuk bersama dengan ikan kering (kepingan tulang), tambahkan sedikit air dan biarkan mereneh.  Masukkan santan, kentang dan lobak, biarkan seketika. Tambahkan air asam jawa, garam jika tidak masin & sedikit gula. Masukkan terung & tomato.  Jika terlalu pekat, tambahkan sedikit air. Biarkan mendidih dengan di atas api yang perlahan. 

Panaskan kuali, masukkan sedikit minyak.  Masukkan bawang merah & bawang putih yang telah dimayang bersama kulit kayu manis dan bunga lawang dan daun kari.  Goreng sehingga bawang menjadi perang keemasan.  Tuangkan bahan yang ditumis bersama sedikit minyak tumis ke dalam periuk kari dan tudung segera.  Biarkan beberapa minit barulah hidangkan.

Selamat mencuba :)

2 comments:

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)