Wednesday 29 August 2012

Ikan Bilis Masak Asam




Ini adalah salah satu masakan yang paling mudah tapi menyelerakan pada I.  I dah kehabisan idea nak masak apa untuk sahur puasa 6.  Sepanjang berhari raya asyik makan ayam & daging sampai jemu.  Bila ternampak ikan bilis, idea pun datang hehehe.  My Other Half bila ditanya "Ikan Bilis Masak Asam okay tak?"...dia jawab "Eh! Dah lama you tak masak...OK set!"  Tersenyum lebar lah i...sebab mudah nak masak (nampak sangat i malas kan...hehehe).  Alah sekali sekala tukar selera apa salahnya.  Masakan nih diajar oleh my Mom when i was a teenager yang sedang belajar masak.  Thanks Mom!  Jom kita tengok resepi :)

~Ikan Bilis Masak Asam~

Ikan Bilis
4 ulas bawang putih (dimayang kasar)
1 labu bawang besar (dihiris bulat)
2 inci halia (dimayang)
1 biji cili (dimayang)
1/2 sudu makan gula
1/2 cawan air asam jawa (ikut citarasa)

Gorengkan ikan bilis sehingga garing, angkat & toskan.  Tumiskan bawang putih & halia menggunakan lebihan minyak gorengan ikan bilis (atau boleh menggunakan minyak yang baru) dan masukkan air asam jawa dan gula.  Jika perlu tambahkan garam.  Apabila mendidih, perlahan api dan masukkan ikan bilis yang telah digoreng tadi. Tambahkan bawang besar dan cili merah.  Biarkan seketika sehingga ikan bilis separuh lembut dan padamkan api.  Siap untuk dihidangkan...

1 comment:

Terima kasih diatas kesudian menjengah dan meninggalkan jejak di blog saya :) Segala komen dan kritikan yang membina saya terima dengan hati yang terbuka. Insyallah bila ada kesenangan saya akan membalas lawatan anda :)